Fietsen is de oplossing om jonge mensen actief, gezond en fit te houden. Daarom is Bycs gestart met WAVE; een nieuw aanpasbaar project dat jonge mensen stimuleert om de fiets te pakken d.m.v. van aantrekkelijke fietservaring.

In september startte het project in Amsterdam en kan nu overal ter wereld worden overgenomen door steden, onderwijsinstellingen of elke andere organisatie die met jonge mensen samenwerkt. ROC College Zuid was de eerste deelnemer.

Het ROC College Zuid in Amsterdam is het startpunt geweest voor WAVE. Momenteel gaan maar heel weinig studenten op de fiets naar school. Zij gaan voornamelijk met hun studenten OV-kaart gratis met het openbaar vervoer, of pakken de scooter. Tijd voor WAVE! Gezien het imago van de fiets slecht is onder de studenten, was de eerste stap om hen op een aansprekende manier kennis te laten maken met het vervoermiddel. Bycs deed dit met interactieve fietstochten door Amsterdam, geleid door jonge BMXers. Tijdens de fietstocht werden een aantal locaties uitgelicht, die goed passen bij de interesses van de MBO’ers.

De eerste groep die meedeed aan de fietstocht, volgde de opleiding ‘Event Producer.’ Om de fietstocht te koppelen aan hun opleiding, werd het gecombineerd met een rondleiding van een van de bekendste event locaties van Amsterdam; het Westergasterrein. Na afloop van de fietstocht vroeg Bycs door middel van een online vragenlijst, de studenten om hun fiets ervaringen te delen. Dit leidde tot belangrijke inzichten, waarmee het programma wordt doorontwikkeld.

Wave + Swapfiets
De volgende stap in de campagne, was om de studenten de fiets zelf in het dagelijkse leven te laten ervaren. Hiervoor is WAVE + Swapfiets in het leven gebracht. Voor deze pilot, die in de laatste week van September van start ging, kregen 35 ROC studenten tien weken lang een gratis fiets. Met als doel: gedurende de tien weken, de fiets echt onderdeel te maken van hun levensstijl. Tijdens de pilot doen de studenten mee aan verschillende challenges en delen zij hun fietservaringen met ons.

Om studenten te werven voor deze pilot hebben we flyers gemaakt en een wervingsvideo die naar de WAVE website leid en werd uitgezonden in de schoolhal. Bycs is ook naar het ROC gegaan om actief studenten te werven voor deze pilot. De inzichten die worden verzameld, worden gebruikt om binnen WAVE weer nieuwe pilots te ontwikkelen.

WAVE is volledig aangepast aan het ROC en kan worden toegespitst op verschillende situaties, waarbij er rekening wordt gehouden met het profiel van de doelgroep; leeftijd communicatiemiddelen.