Twee maal heeft de Zuidas Mobility Experience plaatsgevonden, in oktober 2017 en in april 2018. Met de Zuidas Mobility Experience konden werknemers in Zuidas een nieuwe manier van reizen ervaren, gratis en vrijblijvend, een maand lang.

Een maand lang kregen de deelnemers een Zuidaspas met reistegoed waarmee ze konden reizen zoals zij dat wilden, zakelijk én privé: met de trein, metro, bus, e-bike, taxi of zelfs met een huurauto. Een persoonlijke assistent hielp bij het plannen van de optimale reis. In ruil daarvoor lieten deelnemers de hele maand de eigen auto staan, ook in het weekend en voor privé doeleinden.

De de Zuidas Mobility Experience was een eerste try out van Mobility as a Service, waarbij de zich niet beperkt tot één manier van reizen naar het werk. Hij of zij heeft beschikking tot tientallen verschillende manieren van vervoer en kiest op elk gewenst moment de meest geschikte, efficiënte vorm. Vervoer zal steeds meer de vorm aan gaan nemen van een dienst vergelijkbaar met Spotify en Netflix; minder bezit, meer keuze en flexibiliteit. De Zuidas Mobility Experience boodt de kans om dit uit te proberen.

Van beide experiences zijn alle reisdata verzameld. De deelnemers zijn uitvoerig geïnterviewd voer hun ervaringen en voorkeuren. Zo heeft de Zuidas Mobility Experience veel bruikbare informatie opgeleverd voor de ontwikkeling van de uiteindelijke MaaS app. Houd deze site in de gaten voor een derde Zuidas Mobility Experience.